1987
| Philip Cohen startade STMF - Sveriges Telemarketing Förening.
|
1998 | Kontakta är med och bildar NIX-Telefon och är ännu en av huvudmännen i föreningen. |
2001
| STMF bytte namn till SCCF eftersom medlemmarna också arbetade med inkommande telefoni/kundservice. Föreningen hade 16 medlemmar.
|
2006
| SCCF fick sin första medlem som arbetade med kundservice i egen regi, Swedbank.
|
2009
| SCCF har 70 medlemmar som representeras av outsourcingbolag, banker, telekom-, energi -, försäkrings- och mediabolag samt associerade medlemmar inom bland annat IT, bemanning och utbildning
|
2011
| SCCF har 85 medlemmar som alla arbetar med kundkommunikation på distans. SCCF har framgångsrikt agerat remissinstans och diskussionspart i många viktiga frågor, som rör föreningens medlemmar.
|
2012
| SCCF byter namn till Kontakta. Bakgrunden till namnbytet är utveckling av teknik och samhälle. Dagens kommunikation mellan konsumenter och företag sker på en mängd sätt och istället för att fokusera på tekniken, vill Kontakta fokusera på kundkontakten!
Kontaktadagen arrangeras för första gången, ett event som vidare blivit Sveriges största kundkontaktcenter-event. |
2015
| Trygg Kundkontakt etableras, en kvalitetsutmärkelse till företag som hanterar kundkontakter via telefon och digitala kanaler i linje med svensk lagstiftning och marknadspraxis. |
2018 | GuldKontakt etableras, en tävling för Sveriges bästa kundservice, telefonsälj och växel. |